Latvijas Avīze: Mājas uzdevumi un atzīmes elektroniski Latvijā radīta skolvadības sistēma, kas mācību procesu padara daļēji elektronisku
Izsvītrot no ikdienas tradicionālo papīra klases žurnālu un dienasgrāmatu – tas ir iespējams, ja skola izvēlējusies elektronisko skolvadības sistēmu "Mykoob".
Ieguvēji, izmantojot šo iespēju, ir gan skolēni un viņu vecāki, gan skolotāji. Proti, vecāki tādējādi var regulāri pārbaudīt savas atvases sekmes, bet skolēniem vairāk nav nemitīgi jāpārvaicā skolotājam, kad kontroldarbs būs izlabots un kāda atzīme par to saņemta. Savukārt skolotājiem "Mykoob" atvieglo, piemēram, atskaišu sagatavošanu. Šie ir tikai daži no ieguvumiem, teic sistēmas autors Ģirts Ļaudaks.
Šie un citi ieguvumi uzrunāja Latvijā tik populārā interneta portāla "Draugiem.lv" vadību, tādēļ "Mykoob" ir kļuvis par pirmo šā portāla investīciju projektu. Abas sistēmas tiek savstarpēji integrētas, norāda produkta veidotāji.
"Mykoob" skolas saņems bez maksas
Ģ. Ļaudaks stāsta, ka ideja par "Mykoob" radās, kādu laiku darbojoties SMS jeb īsziņu biznesā. "Vēlējāmies radīt ko lielāku. Konkurences apstākļos sapratām, ka internetā ir vēl daudz brīvu nišu," stāsta Ģ. Ļaudaks.
Viņš uzsver, ka sistēma ir droša, informācija tiek saglabāta uz vairākiem serveriem, tādēļ hakeru uzbrukums vai tehniska ķibele neatgriezeniski neiznīcinās datus. Perspektīvā Ģ. Ļaudaks cer iesaistīt pēc iespējas vairāk skolu, tādēļ drīzumā iecerēta informatīva kampaņa skolās un pašvaldībās visā Latvijā.
"Mykoob" mērķauditorija ir piekto līdz divpadsmito klašu skolēni. Taču sistēmu iespējams izmantot arī pirmo klašu skolēniem. Tiesa, līdz ceturtajai klasei sistēma vairāk kalpotu kā vietne, kur skolotājiem detalizēti aprakstīt uzdoto, lai vecāki vienmēr zinātu precīzi, kas bērnam uzdots.
G. Ļaudaks uzsver, ka par sistēmas lietošanu skolām nav jāmaksā. Ar laiku ir iecerēti maksas pakalpojumi, taču tās jau var dēvēt par ekstrām, piemēram, vecāki varēs savā mobilajā tālrunī saņemt atzīmes konkrētā mācību priekšmetā. Tāpat vecākiem būs jāmaksā, ja viņi vēlēsies uzzināt, kāds zināšanu līmenis ir viņa atvasei salīdzinājumā ar citiem bērniem.
Nepieciešams dators katrā kabinetā
Izglītības un zinātnes ministrijas valsts sekretārs Mareks Gruškevics teic, ka informāciju tehnoloģijas šodien nav ekstra, bet nepieciešamība. "Ja šis rīks atvieglos skolotājiem ikdienu un ļaus vecākiem iepazīt skolas dzīvi ātrāk un interaktīvāk, ieguvēji būs visi," vērtē M. Gruškevics.
Protams, vispirms skola jānodrošina ir pietiekamu datoru skaitu, kā arī interneta pieslēgumu katrā kabinetā, taču M. Gruškevics sola, ka jau tuvākajā laikā iecerēts iegādāties datorus profesionālās izglītības skolām, tāpat drīzumā tiks īstenoti citi projekti, kas nodrošinās jaunus datorus skolām.
Svarīgi pārliecināt skolotājus
"Mykoob" automatizē skolas ikdienas darbus, piemēram, pēc skolas noteiktiem parametriem automātiski sastādot nodarbību plānu. Vecākiem ir savs lietotāja profils, kur ātri un vienkārši iespējams piekļūt bērna atzīmēm, kavējumiem, kā arī mājasdarbu un stundu sarakstam. Tāpat vecāki "Mykoob" var sazināties ar skolotājiem. Arī mācību materiāli ir pieejami vecākiem, tādējādi nodrošinot iespēju pārbaudīt, vai bērns izpildījis visus mājasdarbus.
Atšķirībā no tradicionālajām papīra dienasgrāmatām "Mykoob" sistēmā datus aizpilda skolotāji, kuri skolēnam nodrošina strukturētu sarakstu ar uzdevumiem, mācību materiāliem, vērtējumiem un kopējo mācību statistiku.
Svarīgi ir pārliecināt skolotājus, ka sistēma ir efektīva un patiesi atvieglos darbu ilgtermiņā. G. Ļaudaks teic, ka vecie skolotāji ir savas profesijas entuziasti un gatavi apgūt jaunās tehnoloģijas. Reizēm lielāka problēma ir jaunie skolotāji, kuri to prastu, bet vispirms vaicā, kurš par to piemaksās.
Tāpat daudzi skolotāji uzskata, ka "Mykoob" aizņems vairāk laika, nedomājot, ka pēcāk tas atmaksāsies, stāsta Ģ. Ļaudaks.
Skolēni kļūst centīgāki
No šā gada septembra "Mykoob" izmanto vairākas Latvijas skolas, no kurām visaktīvāk – Rīgas Purvciema vidusskolā. Skolas direktors Dmitrijs Vinagradovs ir apmierināts ar sistēmas kvalitāti un funkcijām. Viņš stāsta, ka vecākus ieinteresēja iespēja kontrolēt bērnu, savukārt skolēni novērtē iespēju regulāri redzēt savas atzīmes. Tiesa, sākumā skolotājiem bija grūti, ne visi prata darboties ar datortehniku. "Taču viņi cenšas un ir progress. Arī skolēni ir uzcītīgāki, jo uzreiz redz visus vērtējumus, tāpēc laikus apņemas izlabot saņemto atzīmi. Tāpat viņi ir piesardzīgāki, jo zina, ka vecāki ātri visu var pārbaudīt," stāsta D. Vinagradovs.
Šobrīd skolas materiālā bāze nav tik liela, lai katru klasi nodrošinātu ar datoru un interneta pieslēgumu, taču jau tuvākajā laikā iecerēts datoru nodrošināt katrā kabinetā. Skolas direktors pateicas uzņēmumiem, kuri ir atsaucīgi un ziedo datorus, jo skolā obligāti nav nepieciešams jaunākā modeļa procesors.
ALVIS KAVALIERIS
Latvijas Avīze
04.11.2009